Kolej Gór Izerskich
13 kwietnia 2014 r.
Kolej Gór Izerskich Jindrichovice, Pobiedna, Mirsk, Świeradów-Zdrój
POMYSŁODAWCA PROJEKTU - ARTUR KOTLAREK
Cel projektu:
Rozwój turystyki na terenie pogórza Izerskiego Polski i Czech poprzez rozwój komunikacji transgranicznej jak i lokalnej na tym obszarze.
- Osiągnięcie celu wymaga następujących działań:
* Opracowanie różnych wariantów koncepcji rozwoju transportu pasażerskiego z uwzględnieniem turystyki na badanym obszarze
* Odbu-dowa linii kolejowej: Świeradów- Mirsk(336), Mirsk- Jindrichovice pod Smrkiem (284)
- Docelową grupą projektu stanowią turyści odwiedzający region. Poprawa komunikacji zwiększy dostępności do regionu i jego walorów turystycznych oraz usprawni poruszanie się wewnątrz omawianego obszaru. Pozytywnie wpłynie na rozwój turystyki transgranicznej, a tym samym przyczyni się do zwiększenia ilości turystów, co przełoży się również na rozwój
- Przejęcie dworca oraz gruntów należących do PKP nastąpiło w styczniu 2013 roku a na przełomie maja i czerwca 2013 roku wykonany został demontaż torów zgodnie z warunkami umowy zawartej po między gminą Świeradów Zdrój a PKP. ( fot.2,3)
Początkowe założenia w stosunku co do przejętych nieruchomości były następujące:
- dworzec przekształcić w centrum kulturalno- turystyczne tj. muzeum miasta i kolei Izerskiej, restaurację
- na przyległym terenie utworzyć plac z przeznaczeniem na imprezy miejskie
- na trzy kilometrowym odcinku linii kolejowej w stronę dawnej składnicy drewna miałaby kursować kolejka retro ( podobna jak w Krośnicy)
http://www.youtube.com/watch?v=AKPgBENhMOM ewentualnie ścieżka rowerowa
W moim przekonaniu większą korzyścią i atrakcją dla regionu Pogórza Izerskiego, a w szczególności dla Świeradowa-Zdroju, Mirska , Wolimierza i Pobiednej była by odbudowa linii kolejowej ze Świeradowa-Zdroju przez Mirsk do Czeskich Jindrichowvic pod Smrkem i ten pomysł w wyniku rozmów z panem burmistrzem Rolandem Marciniakiem został zaakceptowany.
Projekt w głównej mierze opiera się na odbudowie linii kolejowej ze Świeradowa-Zdroju do Mirska (linia nr 336) i z Mirska do Czeskich Jindrichovic pod Smrkem (linia nr 284).
Długość trasy ze Świeradowa Zdroju do granicy państwa wynosi 18,7 km. (fot.3)
Linia kolejowa Mirsk Pobiedna została oddana do użytku 10 maja 1897 a w 1902 roku przedłużono ją do Jindrichovice pod Smrkem (Heinersdorf an der Tafelfichte) . Po drugiej wojnie światowej na tym odcinku nigdy nie wznowiono ruchu pasażerskiego chociaż w rozkładzie z 1947 r. takie połączenie było planowane. Do 1987 roku prowadzony był ruch towarowy. W roku 1992 linię kolejową rozebrano.
(fot.4, 5, 6)
Odcinek Mirsk Świeradów Zdrój wybudowany w 1909 roku i nosił nazwę Isergebirgsbahn A.G (Kolej Izerska S.A). Po drugiej wojnie światowej linia nie zmieniła swojego charakteru i dalej miała charakter drugorzędny, obsługując przeważnie miejscową ludność oraz kuracjuszy przyjeżdżających do Świeradowa Zdroju. 11.02.1996 ruch pasażerski na tej linii został wstrzymany.
http://www.youtube.com/watch?v=cOk2Bt0xCUI
http://www.youtube.com/watch?v=3w8fvVP9YfM (fot.7,8,9,10,11)
Korzyści wynikające z uruchomienie połączenia kolejowego z Czechami:
- poprawa lokalnej komunikacji pomiędzy Jindrichowvicami, Pobiedną, Wolimierzem, Mirskiem i Świeradowem-Zdrojem
- nowe możliwości dla rozwoju turystyki regionalnej oraz rozwoju turystyki transgranicznej możliwość bezpośredniego dojazdu koleją do Frydlandu, Liberca, czy też Szklarskiej Poręby lub Pragi
- podniesienie walorów turystycznych miejscowości objętych projektem
- wpływ na rozwój gospodarczy gmin poprzez większą migrację turystów
- szerszy dostęp do wszelkich atrakcji turystycznych całego regionu Pogórza Izerskiego po stronie polskiej i czeskiej
Działania mające na celu uatrakcyjnienie kolei Gór Izerskich:
- pozyskanie zabytkowego wagonu motorowego VT -1031. Wyprodukowany w 1934 roku w zakładach WUMAG w Goerlitz, obsługiwał połączenie Mirsk Świeradów w okresie przedwojennym a obecnie znajduje się w skansenie kolejowym w Skierniewicach.
- Stan techniczny pojazdu wymaga kapitalnego remontu.
- Przeznaczenie pojazdu wg założeń projektu obsługa zorganizowanych wycieczek turystycznych z przewidzianym planem zwiedzania (fot.12,13,14)
- na dworcach (Świeradów Zdrój, Mirsk, Pobiedna ) stworzyć centra kulturalno -turystyczne. I tak dla przykładu dworzec w Mirsku: turysta wjeżdża na XIX wieczny dworzec(jak gdyby odbywa podróż w czasie) tam znajduje się muzeum historii miasta oraz przemysłu włókienniczego i kopalnianego (na terenie gminy kopalnie bazaltu, cyny). Dodatkowo centrum informacji turystycznej- promocja Mirska i okolic.
- Dworzec w Pobiednej mylnie nazwany- Stacja Wolimierz. Wjeżdżamy do barwnego świata Kliniki Lalek, odwiedzamy muzeum wsi i rękodzieła wiejskiego, tutaj również znajduje się centrum informacji turystycznej promujące walory tych okolic.
Ruch planowy: obsługa przez czeskiego przewoźnika
Kontakt: kkotlarek1@o2.pl
Juz niebawem opis bedzie zaktualizowany, bo to jedna z pierwszych opcji. Okazalo sie, ze bedzie ambitniejsza wersja z remontem linii Mirsk-Gryfów.
Zbieramy takze podpisy pod petycja odbudowy/uruchomienia/rewitalizacji linii kolejowej. Prosze takze o udostepnianie dalej:
http://www.petycjeonline.com/kolej_gor_izerskich_-_jindrichovice_pod_smrkemczwieradow_zdr
Projekt mozna poprzec na portalach spolecznosciowych:
Kolej Gór Izerskich
Pociagiem do Swieradowa-Zdroju